Kalisz to ważna stacja kolejowa zlokalizowana w Kaliszu, w zachwycającej scenerii województwa wielkopolskiego w Polsce. Jej projektantem był Czesław Domaniewski, który stworzył budynek z niezwykłym wyczuciem estetyki oraz funkcjonalności.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z klasyfikacją PKP, stacja ta posiada kategorię dworca wojewódzkiego, co wskazuje na jej istotność dla regionalnego transportu kolejowego. Dzięki temu Kalisz jest kluczowym punktem na mapie komunikacyjnej województwa, znacznie ułatwiającym podróże mieszkańcom i turystom odwiedzającym ten malowniczy region.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Kaliszu odgrywa kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu transportu regionalnego. Według danych szacunkowych, średnia liczba pasażerów, która korzysta z jednego zatrzymania pociągu, to 50 osób.
Rok | Codzienna wymiana pasażerska |
---|---|
2017 | 1 200 |
2022 | 1 700 |
2023 | 1 800 |
Historia
Dworzec kolejowy w Kaliszu, zaprojektowany przez Czesława Domaniewskiego, został zbudowany w trakcie realizacji szerokotorowej Kolei Warszawsko-Kaliskiej, która miała na celu połączenie stolicy, czyli Warszawy (Kaliskiej), z takimi miastami jak Łowicz, Łódź (Kaliską), Sieradz oraz Kalisz. Na początku pociągi regularnie kursowały w kierunku Warszawy, a po zbudowaniu linii o standardowej szerokości, która prowadziła z Ostrowa Wielkopolskiego do Nowych Skalmierzyc i Kalisza, uruchomiono także połączenia do Wrocławia oraz Poznania.
Z dworca w Kaliszu odjeżdżały liczne pociągi, w tym kursy międzynarodowe do takich miejsc jak Moskwa, Baku, Praga, Frankfurt nad Menem, Drezno, Paryż, Ostenda oraz Calais.
W 1956 roku pojawiły się plany dotyczące przebudowy węzła kolejowego w Kaliszu. Zakładały one przeniesienie dworca pasażerskiego w okolice obecnej dzielnicy Chmielnik, a towarowego między Winiary a Opatówkiem. Dodatkowo zaprojektowano budowę linii kolejowej do Pleszewa, a w ramach pięcioletniego planu z lat 1956–1960 także do Inowrocławia przez Konin oraz do Częstochowy przez Wieluń. Niestety, już w maju 1956 roku Ministerstwo Kolei ogłosiło, że nie przewiduje realizacji nowych linii kolejowych w rejonie Kalisza.
Jeszcze pod koniec XX wieku istniały połączenia międzynarodowe z Kalisza. Ostatnim kursującym pociągiem na tej trasie była „Bohemia”, łącząca Warszawę Wsch. Warszawę Wsch. z Wrocławiem Gł. Wrocław Gł. oraz dalej z Pardubicami i Pragą.
W maju 2013 roku firma Sento System Serwis rozpoczęła prace remontowe nad dworcem na zlecenie PKP. Niestety, ze względu na opóźnienia w postępie prac, PKP postanowiło w maju 2014 roku rozwiązać umowę z dotychczasowym wykonawcą. W krótkim czasie, bo w listopadzie tegoż roku, podpisano nową umowę z innym kontrahentem. Remont został zakończony w listopadzie 2015 roku i obejmował różnorodne usprawnienia, takie jak dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, renowację elewacji oraz zabytkowych elementów wnętrza, wymianę drzwi, okien, systemów instalacyjnych i pokrycia dachu. Zadbano także o otoczenie dworca, a 27 listopada miała miejsce jego uroczysta inauguracja.
Powiązania komunikacyjne
Dotarcie do dworca PKP w Kaliszu jest możliwe dzięki autobusom linii 5, które kursują w kierunku osiedla Majków Godebskiego. Szczegóły dotyczące rozkładów i tras można znaleźć na stronie KLA. Co więcej, w pobliżu dworca PKP znajduje się także dworzec PKS, z którego odjeżdżają autobusy do różnych miejscowości w okolicy Kalisza oraz podkaliskich.
Oceń: Kalisz (stacja kolejowa)