Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych


Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych, w skrócie SKPL, to organizacja, która powstała w 2001 roku w Kaliszu. Jej historyczny rozwój wpisuje się w szerszy kontekst polskiej dotyczącej kolei, obejmujący zarówno wąskotorowe, jak i normalnotorowe linie kolejowe, które są istotnym elementem transportu regionalnego.

Celem tego stowarzyszenia jest zapewnienie ochrony, utrzymania oraz rozwój lokalnych kolei w Polsce. Dodatkowo, SKPL stawia na popularyzację tradycji kolejowej oraz historii transportu kolejowego, co ma na celu budowanie świadomości społecznej i edukację w tym zakresie.

Warto zaznaczyć, że dochody pochodzące z działalności gospodarczej stowarzyszenia są przeznaczane na realizację wymienionych celów statutowych. SKPL, jako organizacja o ugruntowanej pozycji, jest także członkiem założycielem Polskiej Federacji Kolei Muzealnych, Turystycznych i Lokalnych, co pozwala jej na aktywne uczestnictwo w życiu i rozwijaniu polskiego sektora kolejowego.

Historia

Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych zostało założone w 2001 roku. Od 2002 roku zajmowało się prowadzeniem działalności biznesowej, która obejmowała zarządzanie infrastrukturą kolejową oraz organizację przewozów na polskich liniach kolejowych.

Po roku 2010 w Stowarzyszeniu miała miejsce znacząca reorganizacja jego działań. W wyniku tych zmian, utworzono dwie nowe spółki: SKPL Cargo Sp. z o.o. oraz SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe Sp. z o.o.. Te modyfikacje miały na celu oddzielenie funkcji przewoźnika kolejowego od zadań związanych z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Charakterystyka

SKPL Cargo Sp. z o.o. przez cały rok realizuje przewozy pasażerskie na trasie Pleszew Miasto – Pleszew Wąskotorowy, która obejmuje również odcinek Kowalew.

W imieniu lokalnych samorządów, SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe pełni funkcję zarządcy dla kilku kluczowych linii kolejowych.

  • Kaliską Koleją Dojazdową (KKD),
  • Pleszewską Koleją Lokalną (PKL),
  • LK nr 212 (Lipusz – Bytów),
  • LK nr 259 (Karolewo (bocznica szlakowa) – Węgorzewo).

Tabor

W 2019 roku spółka nabyła lokomotywę ST43-115, która wcześniej była w posiadaniu PKP Cargo. Następnie, w styczniu 2020 roku, do floty dołączyły kolejne dwa egzemplarze tego samego modelu o numerach 108 i 245. W tym samym czasie zakupiono także trzy lokomotywy serii SM42, oznaczone numerami 070, 071 oraz 453. Znaczącym wydarzeniem w historii spółki był zakup 32 spalinowych zespołów trakcyjnych DM90 od Kolei Holenderskich, co zostało oficjalnie ogłoszone w listopadzie 2020 roku. Zgodnie z planem, pierwsze cztery lokomotywy dotarły do przewoźnika na koniec listopada 2020 roku.

W przeszłości sugestywne było posiadanie jednej lokomotywy serii M62, która nosiła numer 1286. W sierpniu 2020 roku, ta jednostka została wystawiona na aukcję internetową z ceną wywoławczą wynoszącą 550 tysięcy złotych. Lokomotywa ta została wcześniej zakupiona w maju 2018 roku przez firmę Logistics & Transport Company.

Wagony spalinowe oraz spalinowe zespoły trakcyjne
ProducentTypSeriaNumery taborowe (imiona)Rok produkcjiRok zakupuLiczbaPrzydział_
DüwagDH1SN82001 (Marzanna), 002 (Sylwia), 003 (Weronika)19832018, 20203SKPL Cargo Sp. z o.o._
DüwagDH2SN83001 (Jacek), 002, 003 (Zbyszek), 004 (Mieciu), 005 (Andrzej), 006, 007 (Leon)1981, 19822019, 20207SKPL Cargo Sp. z o.o._
MAN
Waggonfabrik Uerdingen
Baureihe 614SN84001 (Mucha), 002 (Strapa), 003 (Żuczek), 004 (Przepiór), 005 (Jaśko)1973, 1974, 1975, 19762018, 20195PKP Intercity Zakład Południowy w Krakowie (dzierżawa)_
Waggonfabrik TalbotDM90SD85001 (Mazik), 002 (Dominik), 003 (Marek), 004 (Filip), 005 (Sławek), 006 (Adam)1996, 1997, 1998202032SKPL Cargo Sp. z o.o._
Vagonka StudénkaČSD M 152.0810054-7 (Tomek), 210-5 (Karol), 569-4 (Albert), 642-9 (Bartek)1976, 1977, 1982, 198420164SKPL Cargo Sp. z o.o._
Łączna liczba pojazdów51__

Ostatnim dopełnieniem taboru spółki jest dodanie 20 wycofanych wagonów R109, które przybyły z Niemiec. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez SKPL, te wagony w przyszłości mają być wykorzystywane na trasie Warszawa-Rawa Ruska, z planowanym dalszym połączeniem do Lwowa. Wagony te miały swoją premierę w sierpniu 2024 roku, kiedy to po raz pierwszy zostały wykorzystane jako skład zastępczy pociągu TLK Wetlina.

Stan taborowy aktualny na dzień 30.11.2024 r.


Oceń: Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:25