Władysław Piestrzyński, urodzony w 1884 roku w Kaliszu, był wybitnym polskim inżynierem, który przez wiele lat pełnił funkcję kierownika Powiatowego Zarządu Drogowego w Koninie. Jego osiągnięcia obejmują również rolę Radcy Budownictwa.
Wśród jego projektów szczególnie zasługuje na uwagę budowa mostu żelaznego, który łączy Czarków z resztą Konina, co miało znaczący wpływ na rozwój infrastruktury w regionie.
Władysław był również bratem Eugeniusza Piestrzyńskiego, co dodaje osobistego kontekstu do życia i dokonań tego inżyniera.
Życiorys
Władysław Piestrzyński był człowiekiem, którego losy związane były z silnymi patriotycznymi tradycjami rodzinnymi. Pochodził z rodziny inteligenckiej, a jego życie toczyło się w towarzystwie dwóch braci: Stefana i Eugeniusza. W 1910 roku z powodzeniem zakończył studia na Politechnice Lwowskiej, co otworzyło mu drzwi do kariery zawodowej.
Po ukończeniu edukacji zajął stanowisko w samorządzie w Łodzi, a później został członkiem Komisji Szacunkowej Strat Wojennych w Kaliszu. Istotnym momentem w jego życiu był rok 1920, kiedy przybył do Konina. Tam objął funkcję kierownika Powiatowego Zarządu Drogowego, co miało ogromne znaczenie dla rozwoju infrastruktury regionu.
W pobliżu Konina, w Czarkowie, Piestrzyński zakupił działkę, na której postawił willę. Od 1971 roku usytuowano tam Urząd Stanu Cywilnego, a obecnie miejsce to pełni funkcje hotelu i restauracji „Pałacyk”. Dzięki jego inicjatywie powstał nowy most łączący Konin z Czarkowem, który obecnie nosi imię Józefa Piłsudskiego.
Most, ważący 1600 ton, zbudowany z żelaza, zrealizowano z przęseł rozbieranego mostu na Wiśle w Opaleniu. Transport elementów budowlanych wymagał wykorzystania ponad stu wagonów kolejowych. Dzięki zaangażowaniu Piestrzyńskiego udało się obniżyć koszt transportu do zaledwie 7,83 złotych za tonę żelaza, co stanowiło jedną czwartą pierwotnej ceny.
Jednakże, Władysław Piestrzyński zmarł 21 marca 1933 roku w wyniku zawału serca, co mogło być spowodowane jego stresującą pracą. Jego pogrzeb miał miejsce w kościele św. Bartłomieja w Koninie, a następnie ciało przeniesiono do Kalisza, gdzie spoczęło w rodzinnym grobowcu.
Po sobie Piestrzyński zostawił żonę Zofię oraz dwoje dzieci: Annę i Zygmunta. Jego życie jest dowodem na to, jak ważną rolę odgrywał w budowie lokalnej społeczności oraz infrastrukturze regionu.
Przypisy
- a b l, Wybudował żelazny most [online], LM.pl - pierwszy portal w regionie [dostęp 26.10.2022 r.]
- a b l, Wokół nich rosło miasto [online], LM.pl - pierwszy portal w regionie [dostęp 26.10.2022 r.]
- a b l, Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę [online], LM.pl - pierwszy portal w regionie [dostęp 26.10.2022 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Franciszek Tournelle | Antoni Jabłoński-Jasieńczyk | Adolf Loewe | Stanisław Mariusz Piaskowski | Stanisław Szymański (inżynier) | Władysław Hirszel | Ignacy Chylewski | Marcin Heyman | Paweł Nestrypke | Jan Zdzisław KasprzakOceń: Władysław Piestrzyński